28 نوامبر 2022 - یک مطالعه ی اخیر که در Scientific Reports منتشر شده است، ارتباط مستقل و معنی داری را بین شاخص تری گلیسیرید-گلوکز (TyG) با خطر هایپراوریسمی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی (DKD) نشان می دهد.

به دلیل رشد سریع اقتصادی و بهبود استاندارد زندگی، هایپراوریسمی به یک مشکل بهداشت جهانی تبدیل شده است. مطالعات نشان داده اند که هایپراوریسمی، نقش مهمی در ایجاد نقرس دارد و یک عامل خطر مستقل برای بسیاری از بیماری ها است که باعث افزایش ناخوشی و مرگ و میر می شود. با این حال، به دلیل پیچیدگی تنظیم متابولیک، اطلاعات واضحی در مورد پاتوژنز هایپراوریسمی وجود ندارد. بنابراین شناسایی زودهنگام گروه‌های در معرض خطر شدید هایپراوریسمی می‌تواند مداخله زودهنگام را تسهیل کند، که برای بهبود کیفیت زندگی بیمار و کاهش بار اقتصاد و سیستم مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است.

شاخصTyG ، ترکیبی از تری گلیسیرید و گلوکز پلاسمای ناشتا است و می تواند به عنوان یک نشانگر جایگزین مقرون به صرفه، ساده و قابل اعتماد برای مقاومت به انسولین در مقایسه با HOMA-IR استفاده شود.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر Xiaoguang Fan، و همکارانش از بیمارستان Fuwai مرکزی چین از دانشگاه ژنگژو، در چین، یک مطالعه طولی و مقطعی، را با هدف تعیین اینکه آیا TyG به طور مستقل هایپراوریسمی را در بیماران کلیوی دیابتی پیش‌بینی می‌کند، انجام دادند.

نویسندگان 6471 بیمار را در آنالیز مقطعی وارد کردند و 3634 بیمار بدون هایپراوریسمی را در مطالعه طولی وارد کردند. آنها به طور متوسط ​​23 ماه پیگیری شدند. هایپراوریسمی، به سطح اسید اوریک سرمی بیش از 420 میکرومول در لیتر (7 میلی گرم در دسی لیتر) اطلاق می شود. 19.58 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه دچار هایپراوریسمی بودند.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره در مطالعه مقطعی نشان داد که نسبت شانس ها[1] برای هایپراوریسمی در چارک دوم، سوم و چهارم TyG در مقابل چارک اول، به ترتیب 1.40، 1.69 و 4.53 بود.

·        در مطالعه ی طولی، تجزیه و تحلیل بقای Kaplan-Meier نشان داد که سطوح TyG بالاتر، بروز بالاتر هایپراوریسمی، را پیش‌بینی می‌ کند.

·        مدل رگرسیون چند متغیره کاکس نشان داد که نسبت خطر (HRs) برای هایپراوریسمی در چارک های بالایی شاخصTyG ، در مقایسه با چارک اول به ترتیب 1.69، 2.23 و 2.50 است.

·        تجزیه و تحلیل زیر گروهی نشان داد که ارتباط بین سطح TyG و هایپراوریسمی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی، قوی است.

نویسندگان نوشتند: ما ارتباط مستقل قابل توجهی را بین شاخص TyG و خطر هایپراوریسمی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی یافتیم. علاوه بر سایر عوامل خطر شناخته شده، ارائه گزینه های اقتصادی تر و ساده تر که می تواند جمعیت های پرخطر را برای اجرای مدیریت در مراحل اولیه متمایز کند، ممکن است وقوع هایپراوریسمی و بیماری های مرتبط با آن را کاهش دهد.

مطالعات بالینی دقیقی برای بررسی بیشتر مکانیسم های دخیل در ارتباط شاخص TyG و هایپراوریسمی مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/tyg-index-tied-to-hyperuricemia-risk-in-patients-with-diabetic-kidney-disease-study-102896



[1]نسبت شانس‌ها (Odds ratio) عبارت است از مقدار ارتباط بین یک مشخصه خاص همچون Aبا یک مشخصه دیگر همچون Bدر جامعه. به عبارت دیگر این آمار می‌خواهد بداند، وجود یا عدم وجود مشخصه‌ای چون Aچگونه بر وجود یا عدم وجود مشخصه ای چون Bاثر می‌گذارد.